Att formulera en affärsidé är inte bara att skriva några ord på ett papper. Det är att målmedvetet och fokuserat lägga upp strategin för ditt företags verksamhet. Varje gång du fattar ett beslut bör du fundera över om beslutet är i enlighet med företagets affärsidé.

En affärsidé

  • ska vara klar och tydlig
  • ska hellre vara kort och enkelt skriven än lång och krånglig
  • ska klargöra inriktning för anställda och kunder
  • ska beskriva hur företaget ska tjäna pengar genom att beskriva
    - vilken marknad/vilket behov
    - hur företaget ska tillgodose detta (produkter/tjänster)
    - hur företaget ska tjäna pengar (profil/arbetssätt)

Glöm inte
att på nätet är alla företag lika stora. Att ha en genomtänkt affärsidé är lika viktigt oavsett om det gäller en global koncern eller ett enmansföretag. Låt Designbörsen vara med och gnugga fram ditt företags affärsidé.

Se prislistan

Några exempel:


"Ikea ska erbjuda heminredningsprodukter med god design och god funktion till ett lågt pris."

"H & M ska erbjuda mode och kvalitet till bästa pris."

"Mc Donalds målsättning är att leverera god mat med snabb och vänlig service i rena, trevliga lokaler till ett lågt pris."

Åhléns affärsidé och vision är "att vara den bästa platsen för modern shopping för den evigt unga kunden. Åhléns ska bli ett av östersjöregionens bästa detaljhandelföretag med inriktning på snabbrörlighet."

"Designbörsen ska erbjuda det lilla företaget paketlösningar när det gäller företagsprofil, presentationsmaterial och webhantering till fast pris. Enkelt, billigt, personligt."


Tillbaka till startsidan


© designborsen.se
Skapad av www.designborsen.se/info@designborsen.se